Βόμβα Grand Slam | Αμυντικά και Στρατιωτικά Θέματα

0
69

Η βόμβα Grand Slam (Το Μεγάλο Χτύπημα) έγινε γνωστή με το ψευδώνυμο η «βόμβα σεισμού» και αυτό δεν ήταν τυχαίο. Ήταν η πιο ισχυρή, μη ατομική, βόμβα σε όλο το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Για την ακρίβεια, ήταν 22.000 λίβρες (10 τόνοι), και χρησιμοποιήθηκε σε αρκετά στρατηγικά χτυπήματα κατά της Ναζιστικής Γερμανίας.

Πηγή: Independent.co.uk

Στα σχετικά εγχειρίδια της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF, Royal Air Foce) της Μεγάλης Βρετανίας, η βόμβα αυτή αναφέρεται ως 22000lb MC όπου το MC είναι από τα αρχικά των λέξεων Medium Capacity (Μέσης Χωρητικότητας). Την ιδέα και το σχεδιασμό της βόμβας ολοκλήρωσε το 1943 ο υποπτέραρχος Σιρ Μπαρνς Ουίλις, βλέπετε μία φωτογραφία του παρακάτω.

Πηγή: Wikipedia.org

Ο σχεδιασμός της ήταν αρκετά απλός. Είχε πτερύγια τα οποία τη σταθεροποιούσαν γυροσκοπικά κατά τη ρίψη από το αεροσκάφος. Κάτι ενδιαφέρον όμως, ήταν ότι είχε σχεδιαστεί για να πυροδοτείται υπογείως. Δηλαδή, ολόκληρο το σώμα της ήταν από παχύτερο μέταλλο απ’ότι οι άλλες βόμβες. Χάρη σε αυτό, η βόμβα είχε διεισδυτικότητα 40 μέτρων στο έδαφος, και 2-6 μέτρων σε τσιμέντο προτού πυροδοτηθεί. Αυτή η ιδιότητα της την έκανε γνωστή ως βόμβα σεισμού καθώς αυτό ήταν το αποτέλεσμα της πυροδότησης της στην ευρύτερη περιοχή.

Πηγή: Wikipedia.org

Η βόμβα διαθέτει στο σώμα της μία τάπα, μετά τη κατασκευή του σώματος της μέσα από αυτή τη τάπα τοποθετούνταν 4144 κιλά λιωμένης εκρηκτικής ύλης Torpex D1. Η εκρηκτική ύλη αυτή είναι πιο ισχυρή από το ΤΝΤ και αποτελείται από 42% RDX (περισσότερα γι’αυτό στο άρθρο μας «RDX (Κυκλονίτης)»), 40% ΤΝΤ (περισσότερα γι’αυτό στο άρθρο μας «ΤΝΤ Στρατού»), και 18% σκόνη αλουμινίου. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι για να γίνει στερεό το λιωμένο Torpex D1 χρειάζονταν ένας μήνας. Έτσι, μόλις 99 τέτοιες βόμβες κατασκευάστηκαν. Οι 42 από αυτές χρησιμοποιήθηκαν ενώ σήμερα διασώζονται μόλις πέντε. Μία από αυτές είναι στο μουσείο της RAF στο Λονδίνο και βλέπετε μία σχετική φωτογραφία εδώ.

Πηγή: Wikipedia.org

Παραμένοντας στο σχεδιαστικό κομμάτι της βόμβας, έχουμε το πυροδοτικό μηχανισμό. Ο πυροδοτικός μηχανισμός της βόμβας Grand Slam δε διαφέρει ιδιαίτερα από μία απλή νάρκη. Έχει μία ισχυρή πλάκα πιέσεως η οποία όταν δέχονταν τη πίεση από τη πρόσκρουση στο έδαφος οδηγούσε στη πυροδότηση της αρχικής γόμωσης η οποία εν συνεχεία πυροδοτούσε το τεράστιο γέμισμα από Torpex D1 που περιγράψαμε παραπάνω. Βλέπετε τα βασικά χαρακτηριστικά του πυροδοτικού μηχανισμού της καλύτερα στα παρακάτω επεξηγηματικά σχέδια.

Πηγή: UXOInfo.com (επεξεργασμένη)

Όταν ρίχνονταν από αεροπλάνα έφτανε σχεδόν υπερηχητικές ταχύτητες, για την ακρίβεια η ταχύτητα της ήταν περίπου 320 μέτρα/δευτερόλεπτο. Η διείσδυση της μέχρι και 40 μέτρα στο έδαφος προτού πυροδοτηθεί προκαλούσε ένα μεγάλο κρατήρα αλλά και μία σοβαρή καταστροφή σε οποιεσδήποτε υποδομές βρίσκονταν στην ευρύτερη περιοχή. Η πρώτη χρήση της έγινε από τη Μοίρα 617 της RAF στις 14 Μαρτίου του 1945. Η ρίψη έγινε από ένα βρετανικό αεροσκάφος Avro Lancaster, ακριβώς όπως αυτό που βλέπετε στην επόμενη φωτογραφία, από υψόμετρο 11965 ποδών (3647 μέτρα) στη γέφυρα Schildesche στη Γερμανία με απόλυτη επιτυχία.

Πηγή: TwiSave.com

Η τελευταία χρήση της βόμβας Grand Slam ήταν στις 19 Απριλίου του 1945 από ένα σμήνος 20 αεροσκαφών της Μοίρας 617 της RAF. Τα αεροσκάφη έκαναν επιδρομή στα παράκτια οχυρά του Χέλγκολαντ της Γερμανίας απελευθερώνοντας έξι τέτοιες βόμβες και καταστρέφοντας τα ολοκληρωτικά προτού φτάσουν οι χερσαίες δυνάμεις.

Πηγή: Plane-Crazy.k-hosting.co.uk

Source link