Η Κίνα επενδύει σε νέα τζετ για την εκπαίδευση πιλότων σε αεροπλανοφόρα με σύστημα EMALS

0
27

Μοιραστείτε το άρθρο

Για να μάθει ένας πιλότος την τέχνη της απονήωσης από ένα κατάστρωμα αεροπλανοφόρου μήκους 300 μ. και, κυρίως, της προσνήωσης σε αυτό, χρειάζεται τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια και φυσικά το κατάλληλο αεροπλάνο. Το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού της Κίνας ανέπτυξε μια τροποποιημένη έκδοση του JL-9 για την εκπαίδευση της νέας γενιάς χειριστών που θα επιχειρούν από αεροπλανοφόρα της κλάσης Τype 002.

Αντίθετα με τα δύο άλλα αεροπλανοφόρα σε υπηρεσία που διαθέτουν κατάστρωμα με ανυψωμένο άκρο (ski-jump ramp) για τις πτήσεις των μαχητικών J-15, κινεζικά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι το υπό ανάπτυξη Type 002 θα είναι εφοδιασμένο με ηλεκτρομαγνητικούς καταπέλτες, παρόμοιους με τους αντίστοιχους τύπου EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) της κλάσης Ford του αμερικανικού Ναυτικού. Το «νέο» εκπαιδευτικό σχεδιάστηκε ειδικά για χρήση στο Type 002, επισημαίνει ο ναυτικός αναλυτής Λι Τζιέ, κάτι που αφήνει να εννοηθεί ότι το Ναυτικό είναι αποφασισμένο να προχωρήσει με την συγκεκριμένη επιλογή.

Υπενθυμίζεται ότι οι ηλεκτρομαγνητικοί καταπέλτες επιτρέπουν ταχύτερες απονηώσεις και ανακτήσεις αεροσκαφών εν σχέσει με τους «παραδοσιακούς» καταπέλτες ατμού και τα καταστρώματα πτήσης με ανυψωμένη ράμπα. Μάλιστα η GAIC (Guizhou Aircraft Industry Corporation) που κατασκευάζει το JL-9 ή FTC-2000 Mountain Eagle (‘Shanying’) όπως είναι επίσης γνωστό, δημοσίευσε ήδη καλλιτεχνικές απεικονίσεις του τζετ με το μελλοντικό αεροπλανοφόρο του Ναυτικού. Ο χρόνος παράδοσης του Type 002 ωστόσο είναι ένα θέμα.

Αν και η ναυπήγησή του ξεκίνησε το 2018, με την περάτωση του σκάφους προγραμματισμένη για το 2021, η έναρξη των θαλασσίων δοκιμών δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί. H Κίνα σχεδιάζει να έχει τουλάχιστον τέσσερεις Ομάδες Κρούσης αεροπλανοφόρων μέχρι το 2030 –μια δύναμη που θα απαιτήσει 200 αεροσκάφη και ελικόπτερα, συν αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου. Και πάνω απ’ όλα, πιλότους.

Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 500 χειριστές για την επάνδρωση των εν λόγω εναερίων μέσων. Από το 2017 το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού εκπαιδεύσει τους δικούς του χειριστές στις ιδιαιτερότητες των επιχειρήσεων από αεροπλανοφόρο αντί να τους στρατολογεί από την Αεροπορία. Ωστόσο η εξαιτίας της έλλειψης εξειδικευμένου εκπαιδευτικού αεροσκάφους, οι υποψήφιοι πιλότοι βασίζονται στους εξομοιωτές.

Η ναυτική έκδοση του JL-9 υπόσχεται όχι μόνο ένα τζετ κατάλληλο για τέτοια εκπαίδευση αλλά και με μικρότερο κόστος. Το τροποποιημένο JL-9 θα είναι πολύ πιο φθηνό από το δικινητήριο, γεμάτο πανάκριβο εξοπλισμό και όπλα, J-15, σημειώνουν Κινέζοι σχολιαστές. Ένα μαχητικό του τύπου κοστίζει τουλάχιστον 61 εκατ. δολάρια ενώ η τιμή μονάδας για το μονοκινητήριο JL-9 είναι περίπου 10 εκατ. δολάρια.

Το κινεζικό Ναυτικό βλέπει την «μεγάλη εικόνα» και προσαρμόζει αναλόγως τις ανάγκες του. Εκτός του JL-9 (η κατασκευάστρια Guizhou ανέπτυξε και μια εξαγωγική έκδοση με διπλό ρόλο ως ελαφρύ επιθετικό) η Hongdu Aircraft Industry Group ετοιμάζει επίσης ένα εκπαιδευτικό για αεροπλανοφόρα, βασισμένο στο JL-10 της Αεροπορίας το οποίο προέρχεται από το ρωσικό Yak-130.

Αλέξανδρος Θεολόγου

 

Μοιραστείτε το άρθρο

Το βρήκαμε στο ptisidiastima.com