Τα αναβαθμισμένα άρματα μάχης που αναπτύσσουν οι Ρώσοι ανησυχούν τους Νορβηγούς (βίντεο) 

0
19

Μοιραστείτε το άρθρο

Η ανάπτυξη βελτιωμένων τύπων ρωσικών αρμάτων στα σύνορα της Ρωσίας με την Νορβηγία και την Φινλανδία αποτελεί πηγή ανησυχίας για τον Νορβηγικό Στρατό. Όπως τονίζει ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Στρατού, Αντισυνταγματάρχης Περ Έσπεν Στράντε, η Νορβηγία χρειάζεται νέα άρματα απέναντι στα εκσυγχρονισμένα T-80BVM που διαθέτουν οι Ρώσοι. Κατά προτίμηση… όσο πιο γρήγορα γίνεται.

«Τα σύγχρονα άρματα είναι αναπόσπαστο τμήμα κάθε αξιόμαχου Στρατού. Τόσο οι σύμμαχοι όσο και οι δυνητικά αντίπαλοί μας αναβαθμίζονται. Η ανάπτυξη (των T-80BVM) υπογραμμίζει την ανάγκη του Νορβηγικού Στρατού για νέα άρματα το συντομότερο δυνατόν» δήλωσε σύμφωνα με το νορβηγικό τηλεοπτικό δίκτυο TV 2.

Στην συγκεκριμένη ανάγκη ενίσχυσης του Στρατού έχει αναφερθεί και ο Αρχηγός Στρατού, Υποστράτηγος Άϊρικ Κριστόφερσεν, προτείνοντας την προμήθεια 84 αρμάτων καθώς θεωρεί πως είναι απαραίτητα. Τα πενήντα δύο Leopard 2A4NO που αποκτήθηκαν το 2201 από την Ολλανδία αποτελούν σήμερα το κύριο άρμα μάχης των νορβηγικών Ενόπλων Δυνάμεων (Forsvaret).

Ο εκσυγχρονισμός τους είχε κριθεί ανεπαρκής για τις αμυντικές ανάγκες της χώρας, έτσι αντ’ αυτού προτάθηκε η αγορά νέου τύπου μετά το 2025. Εν τω μεταξύ διερευνάται ο δανεισμός ή η εκμίσθωση σύγχρονων αρμάτων από άλλη συμμαχική χώρα του ΝΑΤΟ προκειμένου να διατηρηθεί η επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Στην άλλη πλευρά των συνόρων, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε στις 13 Νοεμβρίου την ολοκλήρωση του επανεξοπλισμού της Μηχανοκίνητης Ταξιαρχίας του Βόρειου Στόλου με εκσυγχρονισμένα T-80BVM. Αποτελώντας αναβάθμιση των T-80BV, τα άρματα φέρουν λειόκαννο πυροβόλο 2A46M-4 των 125 χιλ. με νέο αυτόματο σύστημα τροφοδοσίας το οποίο δύναται να εκτοξεύει κατευθυνόμενους αντιαρματικούς πυραύλους (AGTM) τύπου 9Μ119 ‘Refleks’ και πυρομαχικά απεμπλουτισμένου ουρανίου Svinets-1/2 (Σβινιέτς, Μόλυβδος) ενώ ο δευτερεύων οπλισμός αποτελείται από το ομοαξονικό πολυβόλο ΡΚΤ των 7,62 χιλ. συν ένα βαρύ αντιαεροπορικό πολυβόλο διαμετρήματος 12,7 χιλ. στην κορυφή του πύργου –NSVΤ ή DShK.

Τα βλήματα 3BM59 Svinets-1 με πυρήνα από καρβίδιο του βολφραμίου μπορούν να διαπερνούν, σύμφωνα με διάφορες πηγές, 700-740 χιλιοστά ομοιογενούς θώρακα από απόσταση 2 χλμ ενώ από την ίδια απόσταση τα 3BM60 Svinets-2 με πυρήνα κράματος ουρανίου «ανοίγουν» 800-830 χιλ. θωράκισης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το «Υλικό Β» του πυρήνα των διατρητικών Svinets-2 είναι κράμα απεμπλουτισμένου ουρανίου (DU) και βολφραμίου το οποίο λόγω της αυξημένης πυκνότητάς του καθιστά τα βλήματα κινητικής ενέργειας του τύπου πιο αποτελεσματικά.

Τα νέα T-80БВМ ενσωματώνουν επίσης βελτιώσεις όπως ενεργητική θωράκιση ‘Relikt’ τρίτης γενεάς, σκοπευτικό PNM Sosna-U των T-90 και T-72B3 καθώς και άλλα αναβαθμισμένα συστήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη θωράκιση διαφέρει έχοντας περίβλημα από ειδικό ανθεκτικό ύφασμα, περιορίζοντας έτσι τις πιθανότητες καταστροφής σε περίπτωση επαφής της με τοίχους, σπίτια και λοιπές κατασκευές εάν τα άρματα κληθούν να πολεμήσουν εντός αστικού ιστού.

Τα υφασμάτινα «πακέτα» της εκρηκτικής θωράκισης αναρτώνται με ιμάντες σε αμφότερες πλευρές του πήγματος, έχοντας απόσταση 10-15 εκατοστών μεταξύ τους. Σε περίπτωση που το άρμα «βρει» κάπου, το πλήρωμα υποτίθεται ότι δεν χρειάζεται να ανησυχεί.

Ο κινητήρας GTD-1250TF ισχύος 1.250 ίππων έχει τροποποιηθεί για χρήση στις σκληρές συνθήκες της Αρκτικής. Αντίθετα με άλλα ρωσικά άρματα εφοδιασμένα με πετρελαιοκινητήρα, τα T-80 διαθέτουν ουσιαστικά έναν κινητήρα ελικοπτέρου προσαρμοσμένο σε τανκ. Οι Ρώσοι αρματιστές λένε ότι όταν πατούν γκάζι το «80άρι» βρυχάται σαν τζετ που απογειώνεται! Εν κινήσει ο θόρυβος αλλάζει σε ένα χαρακτηριστικό σφύριγμα, γι’ αυτό και ο τύπος είναι γνωστός στα πληρώματα ως «ρεακτίβνιι τάνκι», τα «αεριωθούμενα άρματα».

Η αχόρταγη κατανάλωση καυσίμου φέρεται να έχει περιορισθεί κάπως ενώ το άρμα διαθέτει βοηθητική πηγή ισχύος για την λειτουργεία όλων των συστημάτων με τον κινητήρα σβηστό. Το T-80BVM έχει το πλεονέκτημα ότι εκκινεί ακόμη και στους -40 βαθμούς Κελσίου όταν οι συμβατικοί πετρελαιοκινητήρες θέλουν τουλάχιστον μισή ώρα προθέρμανση σε τέτοιες συνθήκες. Για μεγαλύτερη δε αυτονομία χρησιμοποιεί οποιονδήποτε τύπο καυσίμου –κηροζίνη, βενζίνη ή ντήζελ.   

Αλέξανδρος Θεολόγου

 

Μοιραστείτε το άρθρο

Το βρήκαμε στο ptisidiastima.com