Τουρκικό σύστημα παρατήρησης συνόρων Doruk 173B

0
5

Το άρθρο αυτό αποτελεί έργο συλλογικής εργασίας υπό το «Πρόγραμμα ΕΝΥΩ». Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως τον Headmaster για την έρευνα του.

Τον Ιανουάριο του 2020 στο τουρκικό περιοδικό αμυντικού περιεχομένου MSI είδαμε φωτογραφίες των πρώτων επιτυχημένων δοκιμών του αερόπλοιου Doruk (μετάφραση: Κορυφή) 173B που διεξήχθησαν τον Οκτώβριο του 2019. Είναι ένα εναέριο μέσο τύπου αερόπλοιου που κατασκευάζεται από τη τουρκική εταιρία Otonom Teknoloji (μετάφραση: Αυτόνομη Τεχνολογία) και σε αυτό το άρθρο μας θα κάνουμε μία σύντομη παρουσίαση του.

Πηγή: SavunmaHaber.com

Το Doruk 173B της εταιρίας Otonom Teknoloji δεν έκανε απλώς τη πρώτη του επιτυχημένη πτήση τον Οκτώβριο του 2019, αλλά ήταν αυτόνομη πτήση με τη διοίκηση και έλεγχο να διενεργούνται από το έδαφος. Σε αυτή τη πτήση έγιναν δύο δοκιμές. Μία με φόρτο παρατήρησης βάρους 74 κιλών και μία με βάρος 78 κιλών. Ωστόσο, σύμφωνα με τη κατασκευάστρια εταιρία το μέγιστο φορτίο του φτάνει τα 500 κιλά (στο μεγαλύτερο μοντέλο του 173B) και έχει δυνατότητα για πτήση έως και στα 1500 μέτρα (σχεδόν 5000 πόδια), με ανέμους που φτάνουν τους 40 κόμβους.

Πηγή: VeryansinTV.com

Στο άρθρο μας θα συγκεντρωθούμε αποκλειστικά εις την αμυντική χρήση του συστήματος Doruk 173B αλλά όπως αντιλαμβάνεστε από τα παραπάνω, μπορεί να εκτελέσει μία πληθώρα αποστολών. Επισήμως, προσφέρεται σε τρία διαφορετικά μοντέλα που ονομάζονται βάσει της χρήσης για την οποία προορίζονται. Έτσι αυτά είναι: Τακτικό, επιχειρησιακό, και στρατηγικό με τα ακόλουθα τεχνικά χαρακτηριστικά.

Τακτικό Επιχειρησιακό Στρατηγικό
Φορτίο <80 κιλά 20-150 κιλά 80-500 κιλά
Λειτουργικό υψόμετρο 100-500 μ. 300-1000 μ. 500-1500 μ.
Αυτονομία 1 εβδομάδα 1-2 εβδομάδες 2 εβδομάδες
Σχέδιο φόρτου Γόνδολα Γόνδολα Γόνδολα
Λειτουργική θερμοκρασία -20°C/+55°C -20°C/+55°C -20°C/+55°C
Μέγιστη ταχύτητα άνεμου 40 κόμβοι 40 κόμβοι 40 κόμβοι
Σύστημα πίεσης Αυτόματο Αυτόματο Αυτόματο
Μήκος 10-17.5 μ. 18-28 μ. 32-40 μ.
Ύψος 7.5-13 μ. 13-20.5 μ. 24-30 μ.
Όγκος 100-460 μ3 435-1700 μ3 2450-4780 μ3
Σταθμός πρόσδεσης Κινητός Κινητός Κινητός
Ισχύς μετάδοσης 0-1.5 kW 1-5 kW 3 kW
Ταχύτητα 12-25 μ/λεπτό 12-30 μ/λεπτό 15-30 μ/λεπτό
Αέριο ανόδου Ήλιο Ήλιο Ήλιο

Πηγή: OtonomTeknoloji.com

Ο σταθμός βάσης, ή στα τουρκικά «Mobil Demirleme İstasyonu», είναι κινητός και η ακριβής μετάφραση του εις την Eλληνική γλώσσα είναι «κινητός σταθμός πρόσδεσης». Ο ίδιος σταθμός απαιτείται και κατά τη προσγείωση του αερόπλοιου. Κατά τη διάρκεια της πρώτης επιτυχημένης πτήσεως του 173B τον Οκτώβριο του 2019 σε όλη τη διάρκεια των δοκιμών το αερόπλοιο ήτο συνδεδεμένο με το σταθμό βάσης ενσύρματα. Αυτό φαίνεται καθαρά και από την ακόλουθη φωτογραφία από το σημείο της δοκιμαστικής του πτήσης με το καλώδιο που βλέπετε στη φωτογραφία να καταλήγει στο σταθμό εδάφους.

Πηγή: SavunmaHaber.com

Το σύστημα ασφαλώς προσφέρει εύκολη διασύνδεση με άλλα προϊόντα της κατασκευάστριας εταιρίας του, της Otonom Teknoloji, όπως το σύστημα ελέγχου και διοίκησης GCS (Ground Control Station, Σταθμός Ελέγχου Εδάφους) το οποίο είναι συμβατό με την αρχιτεκτονική JAUS και προσφέρει διοίκηση και έλεγχο πολλών μη επανδρωμένων οχημάτων (όπως το 173B), παρακολούθηση της κατάστασης τους, ειδοποιήσεις, διεπαφή με χάρτες του Google Maps, κτλ. Βλέπετε μία εικόνα του λογισμικού GCS της εταιρίας Otonom Teknoloji από τη πλευρά του χειριστή κατά τον έλεγχο ενός αερόπλοιου 173B παρακάτω.

Πηγή: OtonomTeknoloji.com

Όπως είναι κατανοητό, ένα τέτοιο σύστημα παρατήρησης προσφέρει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στη συνεχή εναέρια παρακολούθηση με οπτικούς, θερμικούς, και άλλους αισθητήρες υψηλής ανάλυσης στις συνοριακές περιοχές. Ωστόσο, η χρήση του μπορεί να επεκταθεί και αλλού. Η κατασκευάστρια εταιρία του αναφέρει τις ακόλουθες ενδεικτικές χρήσεις για το αερόπλοιο 173B.

  • Παρακολούθηση λιμένων και πλοίων για εντοπισμό πλοίων, ασφάλεια υποδομών, και εντοπισμό λαθρεμπόρων.
  • Περιβαλλοντική προστασία για άμεσο εντοπισμό πυρκαγιών ή άλλων καταστροφών.
  • Συνεχής παρακολούθηση κρίσιμων υποδομών για ασφάλεια.
  • Στρατιωτική αναγνώριση, παρακολουθήσεις στόχων, και συλλογή πληροφοριών.
  • Λειτουργία ως σταθμός επικοινωνιών για δημιουργία ασύρματων δικτύων όπου δεν υπάρχει κάλυψη.

Πηγή: OtonomTeknoloji.com

Σύμφωνα με το τουρκικό περιοδικό αμυντικών θεμάτων MSI, οι ένοπλες δυνάμεις της Τουρκίας μελετούν το 173B για χρήση ως μέσο παρατήρησης συνόρων, αλλά επισήμως δεν έχει γίνει κάποια αγορά του από κρατικές υπηρεσίες. Παρ’όλα αυτά η ανάπτυξη του γίνεται σε συνεργασία με στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και υπηρεσιών ασφαλείας της Τουρκίας, άρα δε θα πρέπει να μας κάνει εντύπωση εάν το συναντήσουμε στο μέλλον στα σύνορα Ελλάδος-Τουρκίας.

Πηγή: SavunmaHaber.com

Εάν θέλετε να δείτε το Doruk 173B από κοντά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να το βρείτε στα κεντρικά της εταιρίας Otonom Teknoloji λίγο έξω από το κέντρο της Άγκυρας στη Τουρκία. Συγκεκριμένα, εις την οδό Cyberpark Tepe Binası No. 307, περιοχή Bilkent, ταχυδρομικός κώδικας 06800 στη γειτονιά Çankaya της Άγκυρας. Αλλιώς εις τας συντεταγμένας 39°52’10.2″N 32°44’37.6″E που είναι ορατό και από αυτό το σύνδεσμο. Για την ακρίβεια, στεγάζεται στο κτήριο «Tepe» του Cyberpark που φιλοξενεί και άλλες εταιρίες. Παρακάτω είναι μία φωτογραφία από τον Ιούνιο του 2019 με τους μηχανικούς της εταιρίας κατά τη διάρκεια διεξαγωγής δοκιμών.

Πηγή: Facebook.com/OtonomTeknoloji

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η χρήση τέτοιων χαμηλού λειτουργικού κόστους εναέριων μέσων για προστασία συνόρων, δεν είναι κάτι νέο στο χώρο των υπηρεσιών συνοριακής φύλαξης. Για παράδειγμα, παρακάτω βλέπετε ένα αερόπλοιο τύπου TARS (Tethered Aerostat Radar System, Δεμένο Σύστημα Ραντάρ σε Αερόστατο) από το στόλο τέτοιων εναέριων μέσων που διαθέτει και χρησιμοποιεί σήμερα η CBP (Customs & Border Protection, Τελωνειακή & Συνοριακή Προστασία) των ΗΠΑ στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικό.

Πηγή: Janes.com

Αντίστοιχα, ούτε στη Τουρκία η ανάπτυξη και χρήση αερόπλοιων για τέτοιες εφαρμογές είναι κάτι νέο. Από το 2016 η τουρκική εταιρία Aselsan κατασκευάζει ένα ανάλογο αερόπλοιο παρακολουθήσεων και παρατήρησης που το ονομάζει Karagöz (μετάφραση: Καραγκιόζης) που μπορείτε να το δείτε στη συνέχεια, και ίσως το μέλλον να κάνουμε μία τεχνική ανάλυση και για αυτό το αερόπλοιο.

Πηγή: MepaNews.com

Κλείνοντας, ο λόγος που επιλέξαμε να ερευνήσουμε και να γράψουμε για το 173B ήταν ότι μέχρι πρόσφατα ήταν σε στάδιο ανάπτυξης, αλλά μετά τις δοκιμές του Οκτωβρίου του 2019 είναι πλέον σε πλήρες λειτουργική και πιστοποιημένη κατάσταση. Κατ’επέκταση, υπάρχει η πιθανότητα οι ένοπλες δυνάμεις ή/και υπηρεσίες ασφαλείας της Τουρκίας να το προμηθευτούν και να το δούμε να επιχειρεί στα σύνορα Ελλάδος-Τουρκίας στο μέλλον.

Source link