Το μέλλον της Αεροπορίας Στρατού. Αξιοποίηση των OH-58D, παραλαβή/FOS των NH-90, περισσότερα CH-47D, AH-64A+ εκσυγχρονισμός

0
5

Μοιραστείτε το άρθρο

 

Η Αεροπορία Στρατού είναι το πλέον τεχνολογικά προηγμένο Όπλο του Ελληνικού Στρατού. Πάνω στις δυνατότητές της θα βασιστούν για τις περισσότερες δυνατότητες ελιγμών οι Επιτελείς του ΓΕΣ, αυτές που θα κάνουν σε περίοδο επιχειρήσεων οι σχηματισμοί.

Συνεχίζεται η αξιοποίηση των OH-58D Kiowa Warrior από τον ΕΣ, παρελήφθη και φορτίο με οπλισμό

Οι αποστολές που θα αναλάβει η ΑΣ είναι αμέτρητες. Από μεταφορά ενισχύσεων σε νησιά, πετώντας λίγα πόδια πάνω από το νερό, μέχρι αποστολές κάλυψης ρηγμάτων που θα πετύχουν οι εχθρικές δυνάμεις. Εκεί, ελικόπτερα AH-64A+, AH-64DHA, OH-58D Kiowa Warrior, θα κάνουν τα πάντα, ακόμη και θα θυσιαστούν, προκειμένου να μην έχουμε κύκλωση των Μονάδων προκάλυψης.

Η Αεροπορία Στρατού όμως θα αναλάβει κι άλλες αποστολές στρατηγικής σημασίας, σε σχέδια που είναι κατά κύριο λόγο απόρρητα. Έτσι η ΑΣ είναι έτοιμη την καταστροφή εχθρικών μονάδων πυροβολικού και εκτοξευτών πυραύλων στις μικρασιατικές ακτές, μέχρι την εξαΰλωση μονάδων ραντάρ, σε αποστολές παρόμοιες με αυτές που είχαν εκτελέσει αμερικανικά AH-64A Apache κατά τη διάρκεια της Desert Storm το 1991.

Προς εντατική αξιοποίηση των ελληνικών AH-64A+, νέα ανταλλακτικά, με υψηλές διαθεσιμότητες και συνεργασία με τα OH-58D Kiowa Warrior

Επίσης, η ΑΣ μετά την ΠΑ, έχει αποδείξει πως “η Κύπρος ΔΕΝ κείται μακράν”, όταν πριν λίγους μήνες επιθετικά ελικόπτερα AH-64A+/DHA μαζί με μεταφορικά CH-47D/DG πέταξαν σε χαμηλό ύψος πάνω από την Ανατολική Μεσόγειο και έφτασαν στην Κύπρο, σε μια αποστολή που θα μείνει στην ιστορία. Απέδειξαν, οποιοδήποτε τουρκικό μέσο και να πλέει ή να πετάει μεταξύ Κρήτης και Κύπρου, αν οι Ελλαδίτες θέλουν να φτάσουν στα αδέλφια τους, θα φτάσουν.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη συμβολή της Αεροπορίας Στρατού σε περιόδους ειρήνης. Χιλιάδες αποστολές αεροπυρόσβεσης, μεταφοράς ασθενών, και κοινωνικής προσφοράς γενικότερα, με τους ήρωες των ταγμάτων να παραμένουν πάντα στην αφάνεια. Δυστυχώς όμως, έτσι συμβαίνει συχνά στη χώρα μας, οι ήρωες συνήθως μένουν στην αφάνεια.

Επιχείρηση «προβολής ισχύος» με Apache “Alpha” και Longbow του ΕΣ στην Κύπρο

Τώρα, η Αεροπορία Στρατού, αν και έχει εξαίρετο στελεχιακό δυναμικό, ισορροπημένο, καλά εκπαιδευμένο, και με υψηλό φρόνημα και αίσθημα ευθύνης, εντούτοις έχει αναγκαστεί να πετά με εναέρια μέσα που, χωρίς υπερβολή, δεν έχουν και πολύ σχέση μεταξύ τους. Βέβαια, οι άνθρωποι της ΑΣ τα έχουν μετατρέψει όλα αυτά σε μια συνεκτική και αποτελεσματική δύναμη αποτροπής, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν έχουμε τα περίφημα ελληνικά παράδοξα.

Έτσι, ελικόπτερα UH-1H πετούν δίπλα σε υπερσύγχρονα AH-64DHA, αποστολές που απαιτούν ελικόπτερα της τάξης του UH-60 εκτελούνται από τα -πανάκριβα στη χρήση και συντήρηση- CH-47D/DG, ενώ, υπάρχουν αγορασμένα τα κορυφαία στον κόσμο, μεταφορικά ελικόπτερα NH90, εντούτοις τα έχουμε να “λιάζονται” ελλείψει σύμβασης FOS. Την ίδια στιγμή, δεν έχουμε παραλάβει τα τελευταία 6 ελικόπτερα, τα οποία, παρά τα όποια λάθη έχουν γίνει και από τις δυο πλευρές, εντούτοις είναι το καλύτερο ελικόπτερο της κατηγορίας του.

Παράταση (ακόμα ενός) διαγωνισμού υποστήριξης των ελικοπτέρων NH90

Τα προβλήματα της ασυμβατότητας των μέσων ΠΑ, ΠΝ και ΕΣ τα έχουμε θίξει και μάλιστα με σκληρό τρόπο. Η κατάσταση θα ήταν ίσως πολύ καλύτερη, αν αντί για τα 20 ΝΗ90 είχαν αγοραστεί τότε ισάριθμα UH-60L. Θα μπορούσαμε να ζητήσουμε περισσότερα μεταχερισμένα UH-60A/L από τις ΗΠΑ, και να αποσύρουμε τα μουσειακά UH-1H. Αντί αυτών, ζητάμε CH-47D, που έχουμε ήδη σε υπηρεσία, κι έτσι δεν θα χρειαστούν έξοδα εκπαίδευσης, εισαγωγής σε υπηρεσία, και δημιουργία υποδομών υποστήριξης. Βέβαια, ας μην δούμε το κόστος χρήσης CH-47 και UH-60.

Καθώς όμως δεν υπάρχουν ελικόπτερα “πιο κάτω” από τα ΝΗ90 και τα CH-47, η ΑΣ συνεχίζει να κάνει χρήση των UH-1H. Είτε για εκπαίδευση, διατήρηση πτητικής ικανότητας, αποστολές αναγνώρισης, είτε απλά σε αποστολές επίδειξης παρουσίας. Τα στελέχη της ΑΣ μπορούν να συντηρούν το UH-1 με εξαιρετικά χαμηλό κόστος, κι αυτός είναι ο λόγος που συνεχίζουμε να χρησιμοποιούμε αυτό το ελικόπτερο, εποχής πολέμου Βιετνάμ.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η εκφόρτωση του CH-47D Chinook από το OCEAN GIANT

Τώρα, καθώς η ΑΣ πρέπει να κάνει την ανάγκη φιλοτιμία, αναγκαστικά ξανασχεδιάζει τις αποστολές της με τα υπάρχοντα μέσα. Προφανώς λοιπόν, ένα μέρος των αποστολών των UH-1H θα τις αναλάβουν τα OH-58D Kiowa Warrior.

Άλλωστε, τα ελικόπτερα είναι αναγνώρισης, συνεπώς δεν υπάρχει καλύτερη λύση για αναγνώριση από τα ΟΗ-58. Τα UH-1H κάνουν αναγνώριση εκ όψεως, τακτική που μάλλον σταμάτησε στον πόλεμο του Βιετνάμ. Τα ΟΗ-58 έχουν εξειδικευμένα συστήματα παρατήρησης, ενώ ταυτόχρονα, αν χρειαστεί μπορούν να ρίξουν Hellfire κι όχι μόνο…

Οι επίσημες φωτογραφίες από το ΓΕΣ της παραλαβή των OH-58D Kiowa Warrior και CH-47 Chinook

Τα ΟΗ-58D θα αναλάβουν αρκετούς από τους ρόλους που σήμερα έχουν τα UH-1H, και αρκετά από τα πληρώματα των Huey θα μετακινηθούν στις μονάδες των OH-58D Kiowa Warrior. Τα νέα ελικόπτερα είναι φυσικά πιο σύγχρονα και “πολύπλοκα” -ελέω ηλεκτρονικών- από τα UH-1H αλλά το ΓΕΣ έχει καταφέρει να εξασφαλίσει μεγάλες ποσότητες ανταλλακτικών, συνεπώς αυτό που μένει είναι η αξιοποίησή τους, η ενεργοποίηση, εκπαίδευση των στελεχών και η αρχική επιχειρησιακή ικανότητα.

Πρώτες βολές των ελληνικών OH-58D Kiowa Warrior! (Video)

Φυσικά, τα UH-1H εκτελούν ένα σημαντικό έργο, το σημαντικότερο από όλα με τα οποία έχουν επιφορτιστεί, και που φυσικά δεν μπορούν να το αναλάβουν τα OH-58D Kiowa Warrior. Μιλάμε για τις μεταφορές, που δεν μπορούν να γίνουν από τα διθέσια Kiowa. Λογικά, οι μεταφορές σε περιόδους κρίσεων θα αναληφθούν από τα CH-47D/DG, και τα ΝΗ90 όταν επιτέλους αυτά γίνουν επιχειρησιακά. Αλλά οι τακτικές μεταφορές, μικρών ομάδων ανθρώπων, δεν μπορούν να κινητοποιούν ένα CH-47D.

Μεγάλος αριθμός UH-1H θα βγουν λοιπόν εκτός υπηρεσίας, μόλις έρθουν περισσότερα CH-47D. Η ΑΣ οφείλει, βάσει σχεδιασμού, να μεταφέρει, με μια πτήση, συγκεκριμένο αριθμό στρατιωτών, που θα ενισχύσουν κάποιο νησί ή/και βραχονησίδα. Θεωρητικά, αυτό θα το έκαναν μαζί με τα NH90, αλλά αν υπολοποιούνταν η αρχική πρόθεση για αγορά 36 ή 40 ελικοπτέρων. Τελικά το βάρος έχει πέσει στα CH-47D, που φαίνεται πως θα είναι ο κορμός των μεταφορικών ελικοπτέρων της ΑΣ θα αποτελείται από Chinook.

Πως το ΓΕΣ προνόησε για τη μακροχρόνια υποστήριξη των OH-58D Kiowa Warrior, ακόμη και πριν την παραλαβή τους

Ο αριθμός των CH-47D στον Ελληνικό Στρατό θα φτάσει κάποια στιγμή τα 30 ή και περισσότερα (35 ή και 40, εξαρτάται από το αν θα γίνουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα CH-47D σε καλή κατάσταση), καθώς η ΑΣ τα γνωρίζει καλά, και τα έχει σε μεγάλη εκτίμηση. Ο αριθμός τους τα κάνει “επιλέξιμα” για κάποιο μελλοντικό πρόγραμμα αναβάθμισης, που θα τα φέρει στο επίπεδο CH-47F. Φυσικά, αυτό στο “απώτερο” μέλλον, καθώς “λεφτά ΔΕΝ υπάρχουν”.

Το πρόβλημα των ΝΗ90 μάλλον θα λυθεί με την πώληση του σεναρίου της ελληνικής αγοράς-υποστήριξης-FOS στο Netflix. Το πραγματικό σενάριο θα δώσει τουλάχιστον 10 κύκλους των 20 επεισοδίων έκαστο, απλά η δημοφιλής πλατφόρμα δεν έχει αποφασίσει αν θα το κατατάξει στις κωμωδίες, τις περιπέτειες ή τα δράματα. Και φυσικά, θα κρατάει τον τηλεθεατή σε αγωνία, καθώς, σχεδόν 15 χρόνια μετά δεν υπάρχει διέξοδος στην όλη προσπάθεια.

Think Out Of the Box: Επιχειρήσεις των OH-58D Kiowa Warrior από φρεγάτες κι άλλα πλοία του ΠΝ

Πέρα από το χιούμορ, είναι ανόητο, να μην το πούμε χειρότερα, που κορυφαία ελικόπτερα παγκοσμίως, που τα έχει τόσο πολύ ανάγκη ο ΕΣ, να παραμένουν είτε στον ήλιο, είτε στις εγκαταστάσεις του κατασκευαστή, γιατί είναι αδύνατον να βρεθεί κάποια λύση.

H προηγούμενη ηγεσία έδειξε ακατανόητη “εχθρότητα” στο κάθε σενάριο εύρεσης λύσης για το θέμα, ενώ αντίθετα διακινήθηκαν περίεργες θεωρίες για πώληση των ελικοπτέρων σε χώρα του Κόπου, είτε για την εξοικονόμιση χρημάτων για αγορά μεταχειρισμένων UH-60, είτε με παραχώρηση … μαχητικών Mirage 2000. Βέβαια, υπήρξε μια απορία, που θα χρησιμοποιήσει τα Mirage η ΑΣ… Πάντως κανείς στο ΓΕΣ δεν γνώριζε τίποτα γιαυτά τα σενάρια τα οποία ήταν απλά σενάρια.

ΘΕΜΑ: Όταν τα OH-58D Kiowa Warrior και AH-64 Apache θα πολεμήσουν μαζί στο Ανατολικό Αιγαίο…

Στις μέρες μας, προωθείται μια βασική σύμβαση FOS για την ενεργοποίηση των 14 παραληφθέντων ελικοπτέρων, ενώ συζητείται μια συνολική λύση για την παραλαβή των υπολοίπων, εξαιρετικά πολύτιμων ελικοπτέρων. Η ΑΣ ελπίζει πως όλα θα έχουν λυθεί εντός έτους, και τα υπόλοιπα ελικόπτερα θα έρθουν εντός του 2021.

Όπως έχουμε ήδη γράψει, ο ΕΣ έχει δρομολογήσει την επαναδραστηριοποίηση των ΑΗ-64Α+ με διάφορους τρόπους, αλλά η προσπάθεια περιστρέφεται γύρω από ανταλλακτικά που έχουν εντοπιστεί στα ΗΑΕ. Τα AH-64DΗΑ συνεχίζουν να υποστηρίζονται κανονικά,  συνεπώς και η διαθεσιμότητά τους είναι αρκετά υψηλή. Το θέμα είναι πως η ΑΣ σκοπεύει να κάνει χρήση των ΑΗ-64Α+/DHA σε συνδυασμό με τα OH-58D Kiowa Warrior, προκειμένου να αυξήσει τις επιθετικές της δυνατότητες.

AΝΑΛΥΣΗ: OH-58D Kiowa Warrior, «Ινδιάνοι πολεμιστές» με ελληνικά χρώματα

Τα 36 από τα ελικόπτερα Kiowa γνωρίζουμε μετά βεβαιότητας πως έχουν έρθει με δυνατότητα διασύνδεσης με τα AH-64A+/DHA και μπορούν να μεταδίδουν δεδομένα ή να πλήτουν στόχους επ’ωφελεία των Apache. Τώρα, το θέμα είναι ο ΕΣ να εκπαιδευτεί επαρκώς στα σενάρια συνεργασίας, που θα επιτρέψουν την βέλτιστη χρησιμοποίηση των μέσων.

Δυστυχώς, η ΑΣ είναι το όπλο που θα κληθεί πυροσβεστικά, να λύσει προβλήματα σε περίοδο επιχειρήσεων. Όπως κυριολεκτικά πυροσβεστικά καλείται να δράσει σε περίοδο ειρήνης, καταπονώντας τα μέσα της αλλά και το προσωπικό της. Έτσι, θα αναχαιτίσει “σφήνες” εχθρικών σχηματισμών, θα εξαϋλώσει αεραποβάσεις σε νησιά, θα παίξει το ρόλο του ιπτάμενου πυροβολικού εκεί που δεν υπάρχει πυροβολικό. Επίσης, θα μεταφέρει ενισχύσεις και εφόδια εκεί που χρειάζονται, σώζοντας την “παρτίδα” σε καταστάσεις που έχουν αρχίσει να “ξεφεύγουν”.

ΑΠΟΨΗ: Τα OH-58D Kiowa Warrior, μπορούν να φέρουν κάδο πυρόσβεσης;

Δυστυχώς, γνωρίζοντας τις οικονομικές δυνατότητες, και τον ανύπαρκτο προϋπολογισμό, δεν μπορούμε παρά να τονίσουμε την ευελιξία, τον επαγγελματισμό, τον πατριωτισμό που δείχνουν τα στελέχη της, όπως και όλα τα στελέχη των ΕΔ, σε τόσο δύσκολες συνθήκες. Την ένδεια του υλικού την κάνουν ευκαιρία, αλλά πάντα σε βάρος της προσωπικής τους ζωής, δαπανώντας ατελείωτες ώρες στις μονάδες.

Τουλάχιστον, ας προσπαθήσουμε σα Χώρα, να μην επιβαρύνουμε άλλο την ΑΣ, κάνοντας όσο το δυνατόν μικρότερη χρήση των μέσων της σε καιρό ειρήνης. Υπάρχουν εξειδικευμένα ελικόπτερα για αεροπυρόσβεση, και άλλα πιο εξειδικευμένα για αεροδιακομιδές. Η ΑΣ είναι για να πολεμήσει τον εχθρό, όχι να πολεμάει τις ανεπάρκειες του Ελληνικού Κράτους.

 

Μοιραστείτε το άρθρο

Το βρήκαμε στο ptisidiastima.com